Sunday, September 13, 2009

~HikMaH ZakaT FiTRaH ~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah.. tepat pukul 5petang tadi ana selamat pulang ke IPGM Kampus Tuanku Bainun ini. Ana dari mana? Ana balik umah salah seorang sahabat ana di Sik, Kedah. Ana tak rancang pun nak balik umah dia minggu ni, tapi hari Jumaat lepas dia bersungguh-sungguh ajak ana balik umah dia, ana apalagi, pucuk dicita ulam mendatang, ana memang rasa cam nak balik umah, bila da dapat offer balik umah walaupun bukan umah ana, ana tak nak la lepaskan peluang. Bak kata pepatah, bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal…hee

Hmm,sebenarnya…ini bukan kali pertama ana ikut sahabat ana ni balik umah dia, jadi ana da kenal la mak dia and kakak2 dia, so tak lah kekok sangat dok umah dia. Alhamdulillah, hilang sikit rindu ana pada orang2 di rumah.

Tersebutla kisah….Semalam atau orang utara kata kelmarin, ana dengan sahabat ana beserta kak ngah dan abang ipar sahabat ana tu pergilah Sungai Petani dengan tujuan tidak lain dan tidak bukan untuk membeli baju raya dan juga barang2 dapur. Alhamdulillah, ana tengok ada banyak kuanter tuk bayar zakat fitrah dibuka di pasaraya. Ya, ia memudahkan orang tuk menunaikan salah satu tangunggjawab kita di Bulan yang Mulia ini.

Di sini ana ingin kongsikan bersama apakah hikmah disyariatkan zakat fitrah ini. Antaranya ialah:

1. Menampung kecacatan puasa. Rasulullah SAW besabda yg bermaksud:“Rasulullah memfardhukan zakat fitrah sebagai penyucian bagi org yg berpuasa dari perkara yg sia2 dan keji sebagai makanan bagi orang yg miskin.”
2. Sebagai mensyukuri kepada Allah yg mengurniakan kepada hambanya menyempurnakan puasa sebulan Ramadhan.
3. Tanda syukur kepada Allah yg mengurniakan kesihatan pada badan, selamat pada badan, selamat dalam agama dan aman tanah air.
4. Berkaitan dengan tanggungjawab sosial:
• Menampung kekurangan org yg memerlukan.
• Member makan orang yang lapar pada hari Aidil Fitri.
• Menyebarkan keseronokan dan kegembiraan.
• Memasukkan rasa mahabbah, kasih sayang dan mesra ke dalam hati sesama orang Islam supaya menjadi satu taraf cukup dan menghalang dari meminta-minta.
5. Dengan zakat, orang yang kaya dapat membantu saudaranya yang fakir, menutup kepapaannya, melepaskan kesusahannya, menjelaskan hutang-hutangnya dan menggembirakannya.
6. Zakat boleh mengikis penyakit tamak dan bakhil dari hati orang kaya dan mebersihkan hati daripada dengki dan hasad daripada orang miskin.

Semoga amalan kita dibulan yg mulia ini di terima oleh Allah hendaknya. Amin…

Sekian dulu untuk entri kali ini. Ilal liqa’. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~