Wednesday, September 2, 2009

~RamaDHaN TetaMu KiTa~


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah...dah ciap dah assignment ana..hee banyak sangat assignment nak kena anta minggu ni and minggu depan.. ana mohon maaf pada kalian kerana terlewat post entri tuk ari ni. Maaflah.. Sesungguhnya ia tidak disengajakan. Al-maklumlah busy sikit dengan assignment dan amanah-amanah yang lain. So, walaupun da lewat ni, ana paksakan diri tuk bertahan sebentar demi nak teruskan perkongsian antara kita.

Hmmm, tuk post kali ini di bawah maudu' (tajuk) RAMADHAN TETAMU KITA ana nak menyeru dan mengajak kalian sama-sama berfikir dan renung-renungkan, sama-sama muhasabah diri dan koreksi diri kita.

Sedar tak sedar sudah 11 hari Ramadhan menjadi tetamu kita. Ya, ana umpamakan Ramadhan sebagai tetamu kita. Setiap tahun Ramadhan datang bertandang ke tempat kita (rumah, institut, sekolah dan lain2). Ramadhan akan menjadi tetamu kita selama sebulan. Namun, bagaimana layanan kita terhadapnya?. Bukankah Allah menyuruh kita melayani tetamu sebaiknya? Jadi, bagaimana layanan kita kepada Ramadhan setakat ini? Tanya diri jawab sendiri ye...

Cuba kalian perhati dan fikir-fikirkan bersama. Ramadhan datang ke kediaman kita untuk menjadi tetamu. Bukan calang-calang yang datang dan ia mengambil masa yang agak lama. Yela, selalu tetamu datang sat ja kat umah kita kan? Paling lama pun3 hari. Tol tak? yela...kan tak digalakkan tumpang umah orang lebih 3 hari.

Ok, kembali lagi kepada perumpamaan Ramadhan sebagai tetamu kita tadi. Ramadhan datang bertandang sebulan, turun jauh dari langit. Ramadhan datang bukan dengan tangan kosong. Padanya penuh ole-ole untuk kita. Jadi bagaimana layanan kita kepada Ramadhan?

Seharusnya, kita sebagai tuan rumah tidak boleh tidak hendaklah menjaga kebajikan Ramadhan. Menjaga makan minum Ramdhan. Menjaga tingkah laku kita sebagai tuan rumah.

Sebagai contoh, tak kanlah Ramadhan datang sebulan kita nak sajikan padanya hanya telur goreng dan ikan kering setiap hari? Masaklah sedap-sedap sikit. Bukan selalu Ramdhan datang, sebulan je dalan setahun. Masaklah nasi tomato ke, laksa ke, tomyam ke, paprik ke, apa-apa la yang special sikit. Biarlah nanti Ramadhan pulang dengan senyuman dan badan yang sihat berisi. hee

Kalian faham tak contoh yang ana bagi ni? Takpe2, biar ana terangkan mana2 yang agak2 konfius 2. Hmm, macam ni makanan dan layanan ini sebenarnya mewakili ibadah kita pada bulan Ramadhan. Kalau setakat ikan kering dan telur goreng je setiap hari ia diumpamakan kita hanya puasa dan solat tarawih saja. Tanpa tilawah Al-Quran mahupun tadarus, bersedekah, menghadiri majlis2 ilmu, menghidupkan malam dan lain2.

Maksudnya di sini kita da rugi sebab tak layan Ramadhan sebaiknya. Yela, kalau nak banding dengan contoh tadi, apa jadi dengan Ramadhan kalau kita hanya beri makan ikan kering dan telur goreng sahaja? Hmmm, alamatnya Ramadhan balik jumpa Allah dalam keadaan kurus kering tak bermaya la jawabnya. Bila Allah tanya :" Hai Ramadhan, awat kurus kering ni?". Ramdhan jawab: Aku bertandang selama sebulan di rumah si fulan bin fulan dan dia hanya memberiku makan ikan kering dan telur goreng saja".

Sesungguhnya Malu lah kita pada Allah. Bayangkanlah Allah menghantar Ramadhan kepada kita dengan penuh kasih sayang tapi bagaimana layanan kita pada Ramadhan? Kita tidak mengambil peluang sebaiknya. Kita pandang sambil lewa je pada Ramadhan. Kita tak layan Ramadhan. Siapalah kita sampai kita sanggup melayan Ramadhan sebegini rupa?

Sahabat2 dan saudara2 sekalian, marilah kita sama2 menghidupkan Ramadhan. Janganlah kita tidak mendapat apa-apa kelebihan daripada kehadiran bulan Ramadhan ini. Perbanyakkanlah amalan kita. Masaklah sedap2 tuk Ramadhan. Layanlah Ramadhan sebaiknya. Isilah 19 hari yang tinggal bersama Ramadhan sebaiknya.

Sekian saja tuk entri kali ini, terima kasih kerana sabar membaca. Ana pun tak tahulah macam mana boleh terhurai panjang macam ni. Tapi, semoga dengan perkongsian ini kalian mendapat manfaat darinya. InsyaAllah...OK la, ana mohon undur diri. Ana mahu beradu. Bantal da panggil2 da tu. hee Wassalam.

2 comments:

  1. Masya Allah kak fai..
    trima kasih byk2 atas entry neh..
    Alhamdulillah la na dpt bce..
    mmg trus trsedar hehe ^_^

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. itulah juga harapan kak fai. Moga dapat memperbaiki diri dan menyentuh hati sahabat2 sekalian dengan sedikit perkongsian dalam blog kesayangan ni. juga yang utama adalah mengharapkan redha dan rahmat dariNYa.
    Moga diperkenankan olehNya.

    ReplyDelete

~WaRkaH Buat Kalian~