Friday, September 4, 2009

~ HarGaiLaH RamaDHaN ! ~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Assalamuaikum. Salam Ramadhan. Salam ukhuwah. Salam Perjuangan. Kalian apa khabar? Apa khabar iman? Ana doakan moga kalian sentiasa berada dalam keadaan sihat wal afiat dan iman sentiasa bertambah dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.

Syukur Alhamdulillah, puji dan syukur ana panjatkan pada Allah kerana hanya Dialah yang layak menerima segala puji-pujian. Selawat serta salam buat Rasul junjungan yg telah membawa kita keluar dari kegelapan. Tanpa baginda mungkin kita tidak di sini. Segala perit jerih baginda tidak dapat kita balas. Kasih baginda kepada seluruh ummatnya tiada tolak bandingnya. Salam sejahtera buatmu ya Rasulullah. Tidak lupa juga para sahabat, ahli keluarga baginda dan tabi'-tabi'in seluruhnya.

Alhamdulillah. Semalam 3/9/09 bersamaan 13 Ramadhan telah diadakan Sambutan Nuzul Qur'an Peringkat IPGM Kampus Tuanku Bainun. Majlis ini telah diadakan selepas asar telah dimulakan dengan alunan qasidah selawat dan puji-pujian buat Rasul junjugan kekasih Allah. Kemudian diserikan dengan alunan ayat2 suci Al-Qur'an. Setelah itu, majlis diteruskan dengan ucapan dan tazkirah ringkas oleh Ustaz Rizal. Pada tepat pukul 6.30 ptg, ketibaan penceramah jemputan telah disambut dengan alunan qasidah. Dan ceramah sempena Nuzul Qur'an berlangsung sehingga hampir2 masuk waktu berbuka. Banyak yg ana dapat daripada ceramah yg disampaikan oleh Ustaz Abu Bakar Al-Bakilani Bin Abu Hasan. insyaAllah ada masa dan ketika ana akan kongsikan bersama kalian.

Sahabat...Sebagaimana yang kita ketahui bersama, pada bulan Ramadhan ini syaitan dan iblis diikat dan dibelenggu oleh Allah. Tapi persoalannya disini kenapa dan mengapa masih ramai dalam kalangan kita yang masih melakukan larangan Allah dan meninggalkan suruhannya.

Sahabat... Sedarkah kita? 11 bulan kita ditarbiyah oleh iblis laknatullah. Ada orang yang membiarkan dirinya ditarbiyah oleh syaitan dan iblis dengan sewenang-wenangnya. Ada orang tidak berjaya keluar dari pada jajahan nafsunya selama sebelas bulan itu.

Harus diingat bahawa syaitan telah mendidik anak buahnya iaitu nafsu selama 11 bulan untuk menjahanamkan kita. Jadi, kita sebenarnya tidak berada dalam zon yang selesa walaupun berada di bulan Ramadhan. Sedarlah... Nafsu masih bermaharajalela.

Nah, kini datangnya Ramadhan sebagai penyuci diri dari segala dosa dan noda. Ambillah peluang ini sebaiknya. Sedarlah Ramadhan yang datang adalah untuk melembutkan hati kita, menyucikan hati kita. Ia datang memberi peluang kepada kita untuk mendidik dan menundukkan nafsu kita. Ramadhan datang untuk mendidik kita dekat dengan Al-quran, dekat dengan Rasulullah dan merebut sebanyak-banyaknya cinta dan rahmat Allah.

Sabda Rasulullah yang bermaksud: " Kalaulah manusia mengetahui kebajikan yang terdapat di dalam Ramadhan itu, tentulah mereka mengharap-harap supaya Ramadhan berlaku sepanjang tahun".

Oleh itu, Duhai teman...hargailah Ramadhan!

p/s: ana mohon maaf kerana hari ini sebenarnya ana nak post berkenaan Ramadhan dan Al-Quran namun ada sedikit kengkangan. Ana juga tidak dapat mengupdate blog ini dalam masa 3 hari ini. Segala kesulitan amat dikesali.

Ilal Liqa'. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~