Thursday, January 7, 2010

~TujuaN HIduP~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Kejadian seekor nyamukpun ternyata begitu penting di mata Allah, sehingga disebutkan di dalam al-Quran.

Firman Nya yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih kecil dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka mereka tahu bahwa itu adalah kebenaran dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir berkata; Apakah maksud Allah dengan perumpamaan ini?". Dengan perumpamaan itu banyak orang yang dibiarkan sesat oleh Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberiNYa petunjuk. Dan tidak ada yang Dia sesatkan dengan (perumpamaan) itu kecuali orang-orang yang fasik.(2: 26)

Tetapi mengapa manusia sentiasa kebingungan mencari dan mengenalpasti fungsinya? Kenapa kita sentiasa tertanya-tanya tentang tujuan keberadaan kita di muka bumi ini? Kenapa diri manusia dipenuhi sikap-sikap ketidaktahuan akan fungsinya? Apakah mungkin kita hidup tanpa tujuan yang jelas, kukuh dan konkrit?

Tidak mungkin!

Allah SWT menjadikan seekor nyamuk pun ada manfaat dan fungsinya. Bahkan sejak lahir mereka sudah tahu apa yang harus dibuat dan apa fungsi yang harus dijalankan.

Kerana itu amat mustahil, bila susuk tubuh insan yang Allah khabarkan diciptakan dalam 'ahsani taqwim' (pembentukan yg paling sempurna), dilahirkan hanya untuk sia-sia dan tanpa tujuan.

Apa mungkin seorang manusia lahir hanya untuk membesar dewasa, berkeluarga, dan mati?

Sesungguhnya pada manusia itulah tugas yang amat berat dipikul tambahan pula ia sebagai wakil Allah SWT di atas muka bumi ini, untuk mentadbir alam. Ingat, langit, bumi, gunung-ganang, bukit-bukau semuanya tidak sanggup membawa amanah Allah, kecuali manusia yang menyatakan kesanggupannya.

Justeru, manusia perlu berhati-hati dalam melaksanakan tanggungjawab ini supaya tidak tergolong di dalam manusia yang berbuat kezaliman dalam kejahilan.

Permata: Ayuh, hisab diri semula...Apakah tujuan hidup kita?

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~