Thursday, January 28, 2010

~ MampukaH aku? ~


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah...kebelakangan ini diriku sungguh sibuk. Dan kerana kesibukan itu ia mengajarku betapa bernilainya tiap detik dan waktu yang kulalui saban hari. Sesungguhnya ia juga mengekang ku dari melakukan perkara yang tidak berfaedah. Alhamdulillah...

Pabila berkata soal amanah, ku yakin dan pasti kalian sedia maklum dan arif bahawa sesungguhnya amanah itu amat berat. Pada kebiasaannya, manusia sendiri akan merasa beratnya amanah itu dengan sendirinya. ia hadir tanpa diundang. ia terdetik di hati tanpa diminta.

"Mampukah aku memikul amanah seberat ini?"
" Ya Allah, kenapa mesti aku yang harus memikul amanah ini?"
" Aku rasa diri tak layak la...sapa la diri ni.."

Inilah antara kata-kata yang terdetik di hati dan akhirnya terluah jua di bibir-bibir kita pabila ada satu-satu amanah yang diletakkan di bahu kita.

Ku kira ia merupakan satu fitrah, bukan? Ya, dan itulah jua yang berlaku pada diriku. Tatkala mendapat tahu aku telah dipilih untuk menjadi Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) di bawah naungan Badan Kebajikan Surau (BKS) IPG Kampus Tuanku Bainun. Allahu Akbar! Tatkala itu seluruh badan ku terasa lemah seketika.

Masakan tidak, ku diberikan kepercayaan yang sungguh tinggi, yang tidak pernah ku harapkan dan tidak pernah ku minta itu semua. Ku tidak pernah meminta untuk memimpin HEWI. Tambahan pula, HEWI baru sahaja di tubuhkan di sini, yakni di IPG Kampus Tuanku Bainun.

Beratnya kurasa amanah ini. 1 lagi amanah yang perlu didukung. Subhanallah, mampukah aku? Namun, sahabat-sahabat ramai yang memberi semangat dan tidak kurang juga yang mengingatkan daku akan janji Allah, akan kalamullah fi kitabihil 'Aziz. "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya" ( 2:286)

Dan suka ku mengingatkan diri sendiri khususnya dan kalian para pembaca blog ini amnya, bahawa janganlah kita sesekali menganggap AMANAH itu sebagai beban. Jangan sesekali! Mengapa ku kata kan begitu? Kerana apabila kita menganggap amanah itu satu beban. Kita akan bertambah-tambah rasa ia berat dan amat sulit untuk dilaksanakan.

Ya Allah...Kau yang Maha Mengetahui...Bantulah kami ya Rabb dalam menjalani kehidupan yang sementara ini dan permudahkanlah segala urusan-urusan kami..Amin ya Rabbal 'Alamin...

Permata: Alhamdulillah, HEWI telah diberi kesempatan tuk mempunyai blog sendiri. MOga ia menjadi titik tolak kepada sohwah dan harakah islamiyah di IPG Kampus Tuanku Bainun.

Permata lagi: jemput la mai ziarah ramai-ramai blog HEWI di : Hal EHwal WaNita IsLaM.

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~