Thursday, July 2, 2009

~RinTihaN SeoRaNG HaMBa~


Bismillahirrahmanirrahim…

Terasa berat bagi kaki ini melangkah kerana setiap hari dosaku semakin bertambah. Namun Allah itu tidak pernah membebani hamba-hambaNya melainkan sesuai dengan keupayaan.

Oleh itu Dia telah berjanji bahawa: ’Kecuali orang-orang yang bertaubat dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani’ [Al-Baqarah:160].

Tuhanku, aku tidak layak untuk syurgamu

Tapi ku tak daya menanggung seksamu

Oleh itu kurniakanlah, ampun padaku

Ampuni dosaku,

sesunggunhya Engkau Maha Pengampun dosa2 besar

Dosaku…umpama pasir terimalah taubatku

Wahai Tuhan…yang Maha Agung

Umurku berkurang setiap hari dosaku bertambah

bagaimanakah akanku tanggung?

Aku mohon keampuanan dari Allah yg Maha Agung…

Yang tiada Tuhan melainkan dia, Yang maha hidup dan berdiri sendiri dan Aku bertaubat kepadaNYa dari segala maksiat dan dosa. Dan aku bertaubat kepadaNYa dari segala yg dibenci oleh Allah samada pertuturan, perbuatan, pendengaran, penglihatan dan apa yg terlintas dalam hati.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMU terhadap dosa-dosa yg aku lakukan dan yg akan dilakukan, dan apa jua yg aku sembunyikan, dan dosa yg aku lakukan secara terang-terangan dan apa jua yg Engkau lebih mengetahu daripadaku. Engkaulah yg mengakhiri dan Engkaulah Yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMU dari setiap dosa, aku bertaubat kepadaMU dari dosa itu kemudian aku mengulanginya dan aku memohon keampunan bagi apa aku berkehendak untuk melakukannya semata-mata kerana wajahMU yg Maha Mulia. Dan aku telah mencampur adukkan amalan itu dengan apa jua yg Engkau tidak redhai. Dan aku memohon keampunanMU dengan apa jua yg telah aku berjanji dengan diriMU kemudian aku memungkirinya.

Dan aku memohon keampunanMU bagi apa jua hawa nafsu mengajakku untuk melakukannya dari kelonggaran yg mana aku keliru mengenainya sedangkan ianya adalah laranganMU.

Dan aku memohon keampunanMU bagi segala nikmat yg telah Engkau kurniakan kepadaku dan kemudian aku belanjakannya di jalan maksiat.

Dan aku memohon keampunanMU dari dosa-dosa yg tidak diampuni (oleh seorangpun) melainkan Engkau dan tidak seorang pun mengetahuinya melainkan Engkau dan tidak ada yg meliputinya dan tidak ada yg selamat darinya melainkan dengan keampunanMU.

Dan aku memohon keampunanMU dari sumpah yg aku mungkiri dan aku bertanggungjawab keatasnya.

Dan aku memohon keampunanMU wahai yg tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku dari kalangan mereka yg zalim.

Dan aku memohon keampunanMU wahai yg tiada Tuhan melainkan Engkau, yg mengetahui apa yg ghaib dan yg disaksikan dari kejahatan yg telah aku lakukan dalam cahaya siang dan kegelapan malam. Di dalam tempat yg berpenghuni dan tempat yg kosong dan di dalam rahsia dan terang-terangan dan Engkau melihat kepadaku apabila aku melakukannya (dosa-dosa) apabila aku melakukan kemaksiatan dan keingkaran samada secara sengaja ataupun tidak sengaja ataupun dalam keadaan lupa. Wahai yg Maha Lembut dan Maha Mulia.

Dan aku memohon keampunanMU wahai yg tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku dari kalangan mereka yg zalim.

Tuhanku, ampunilah aku dan rahmatilah aku dan terimalah taubatku dan Engkau lah sebaik-baik Pengasih dari kalangan mereka yg mengasihi.

Dan aku memohon keampunanMu dari setiap amalan fardhu yg telah aku tinggalkan yg telah diwajibkan kepadaku untuk melakukannya, samada di hujung waktu siang ataupun di pinggir malam, samada aku tinggalkannya dengan sengaja ataupun disebabkan lupa, ataupun lantaran meringan-ringankannya sedangkan aku bertanggungjawab terhadapnya. Dan juga dari setiap sunnah dari sunnah-sunnah penghulu sekalian Rasul penutup segala Nabi, Muhammad SAW yg telah aku tinggalkan disebabkan kelalaian, lupa, kejahilan atau meringan-ringankannya. Samada sedikit ataupun banyak dan aku disandarkan dengannya.

Aku memohon keampunanMU wahai yg tiada Tuhan melainkan Engkau, yg dan tiada sekutu bagiMu. Maha Suci Engkau Tuhan pemilik sekalian alam. kepunyaanMu lah segala kerajaan dan pujian serta kesyukuran. Dan Engkaulah yg mencukupi kami dan sebaik-baik wakil, sebaik-baik Tuhan dan sebaik-baik pemberi pertolongan dan tiada kekuatan dan tiada daya upaya melainkan dengan izin Allah dan selawat ke atas penghulu kami Muhammad dan ke atas ahli keluarganya dan sahabat-sahabatnya dan berilah kesejahteraan ke atas mereka dengan kesejahteraan yg banyak dan segala pujian milik Allah Tuhan sekalian alam.

[Terjemahan istighfar Rejab]

Jadikanlah masa silam, dosa-dosamu dan kesilapan lalu sebagai pendorong untuk diri semakin dekat kepada Nya. Tiada manusia di dunia yang tidak berbuat salah melainkan Nabi dan Rasul pilihanNya. Kita tiada bezanya, tiada guna riak dan ujub itu kerana suatu masa nanti semua pasti akan dibuka.

' Bahkan manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri,’ [Al-Qiyamah:14]

Firman Allah SWT:

" Hai orang-orang yg beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepadaNya, dan jaganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam." [ Ali-imran : 102]

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~