Friday, July 3, 2009

% BunuH diri BukaN JalaN Penyelesaian %

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang...

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah kerana dengan nikmat dan kurnianya kita masih mampu bernafas..mampu berjalan di bumiNYa yg penuh dengan ujian ini.

Pada entry kali ini, ana nk bawa kalian semua ke zaman persekolahan ana. Masa tu...ana form 4..Sebuah peristiwa yg tidak dapat ana lupakan...

izinkan ana bahasakan diri sebagai "aku" dalam entry kali ini.

Pada suatu petang jumaat...masa tu lepas Zohor...aku duduk di surau Darul Muttaqin (SAMER). Selalunya waktu2 macam ni ramai yg dah pengsan kt hostel tu...Tapi masih ada beberapa orang yg berada di surau Darul Muttaqin, ada yg mengaji, study dan tak kurang juga yg membuat peta dunia...

Sebelum aku pulang ke hostel, tiba2 aku dengar seolah-olah ada seseorang sedang menangis teresak-esak. Tanpa menunggu lebih lama aku cuba mendekatinya.

Sah, memang dia sedang menangis teresak-esak.tanpa membuang masa aku bertanya padanya. "Dik, napa nangis2 ni?". Dia diam seribu bahasa.

Aduh, kenapa pulak laaa dengan dia ni..hmmm..aku cuba sekali lagi. "dik, kalau ada masalah, cuba cerita kat akak, mana la tau akak leh tolong ke?"..ya Allah lembutkan hatinya, aku ingin membantunya...

Lantas dia angkat sedikit wajahnya demi melihatku..Dia diam buat seketika dan mula memulakan bicaranya sambil teresak-esak..

"kak, saya ada masalah besar."

"hmmm, insyaAllah semua masalah ada jalan penyelesaiannya." kataku lembut.

"saya da tak suci kak!"

Ya Allah, betul ke apa yang aku dengar ni?

Aku diam dan hanya memandangnya dengan penuh simpati, aku cuba meletakkan diriku di tempatnya..lalu dia sambung lagi..

"kak, saya malu, saya takut, saya rasa cam nak mati je." tangisannya makin kuat.

"ya Allah, apa dah jadi sebenarnya?" aku cuba bertanya.

"saya kena rogol kak. saya da tak suci lagi!"

Astaghfirullah, eh aku tak salah dengar ke ni?

"kak, saya da tak suci, saya benci ayah saya!"

Ya Allah, kes haruan makan anak ke ni?

Tanpa diminta dia menyambung lagi "kak, saya da diperkosa oleh ayah, saya tak mampu nak lawan kak, sejak darjah empat lagi." sambil menunduk dan tangisnya makin kuat kedengaran.

Lalu aku peluk dirinya. Aku pegang dan genggam erat tangannya.Cuba memberi semangat.Ya Allah, beratnya ujian yg Kau berikan padanya.

"adik tak bagitau mak ke?" aku cuba menguatkan diri untuk bertanya. Padahal mataku sudah bergenang dengan air mata..

"dah. adik da bagitau.Tapi mak tak percaya cakap adik. Mak lebih sayangkan ayah."

"abih tu, sekarang adik duduk dengan sapa?"

"sekarang adik duduk dengan keluarga angkat, sebenarnya sekarang adik tengah dibicarakan."

"oh, adik bawa banyak bersabar ye..sesunnguhnya Allah bersama orang2 yang sabar."aku cuba menenangkannya.

"adik da amik keputusan kak." katanya sambil memandangku.

"adik nak bunuh diri!"

Ya Allah, aku salah dengar ke tak ni. "adik nak bunuh diri?"

"adik da tak tahan kak, bukan sekali dua adik kena, da banyak kali. Adik da tak suci, adik malu ,adik nak mati!"

"adik, bawak bertenang, bunuh diri bukan jalan penyelesaiannya.kalau adik bunuh diri, ayah adik terlepas macam tu jela, mugkin yang adik beradik yg lain pulak jadi mangsa. satu lagi, adik tau kan bunuh diri tu satu dosa besar?"

Dia diam.

"adik da bawak pisau dari rumah, ada kat dorm.adik cadang malam ni nak bunuh diri. adik da nekad kak."

"astaghfirullah..adik tau tak apa adik cakap ni, adik sedar tak ni? dah, jom balik dorm, akak nak pisau tu."

Selepas tu apa jadi? aku ambil pisau yang ada dalam dormnya dan kusimpan. Alhamdulillah.. aku dapat halang dia dari melakukan dosa besar itu.

Hadits (Shahih Muslim) Dari Abu Hurairah ra, katanya Rasulullah saw., bersabda : “Siapa yang bunuh diri dengan senjata tajam, maka senjata itu akan ditusuk-tusukannya sendiri dengan tangannya ke perutnya di neraka untuk selama-lamanya; dan siapa yang bunuh diri dengan racun, maka dia akan meminumnya pula sedikit demi sedikit nanti di neraka, untuk selama-lamanya; dan siapa yang bunuh diri dengan menjatuhkan diri dari gunung, maka dia akan menjatuhkan dirinya pula nanti (berulang-ulang) ke neraka, untuk selama-lamanya.”

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." [Surah Al-Ankabut ayat 2-3]

Memang Allah sengaja menguji kita...Tapi jangan pernah kita lupa bahawa sesunggunhya:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." [Surah Al-Baqarah ayat 286]

"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." [Surah Yusuf ayat 12]

"...Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan bebanan yg berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang2 sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yg tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah penlong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yg kafir." [surah Al-Baqarah ayat 286]

Teman, bunuh diri bukan jalan penyelesaian. Ingatlah semua hambaNya pasti akan diuji. Jadikanlah ujian itu sebagai platform untuk lebih mendekatiNYA. Jangan cepat putus asa. Mungkin ujian kita adalah tidak seberapa jika dibandingkan dengan orang lain. Semoga kita diberi kekuatan untuk menghadapi ujian dariNYa..amin..

3 comments:

  1. Salam ziarah,

    Ish, ish..dahsyat sekali ya peristiwanya..alhamdulillah dapat berjumpa kamu ya..apa sudah jadi dgn gadis tu skrg?

    Bunuh diri itu terlalu besar dosanya..

    Kalau kelapangan jemput ke blog saya..bertukar pendapat dan link.

    ReplyDelete
  2. wasalam..syukran ala ziarah...

    alhamdulillah, kalau tak silap ana adik tu masih dengan keluarga angkatnya..tapi ana kurang pasti kesudahan kes yg dibicarakan tu...

    apa yg penting, dia selamat dr melakukan salah satu drpd dosa besar (membunuh diri). nauzubillahu min zalik..

    dan mohon doakan dirinya kuat menghadapi cabaran hidup ini...amin..

    insyaAllah, syukran atas jemputan..=)

    ReplyDelete
  3. ya Allah.. knp gtu? di usia form 4, bg sy, mgkin sukar untuk tanggung amanah bgtu..

    ya Allah.. bgmn la nasib saudara2 sy diluar sna.. sedih..

    smga dia thu yg Allah sgt sygkan dia krn hadapi ujian tu..

    ReplyDelete

~WaRkaH Buat Kalian~