Thursday, July 16, 2009

~:: IQra'_BaCaLaH ::~



Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang...

Alhamdulillah..pertama dan selamanya marilah kita panjatkan puji dan syukur ke hadrat Allah SWT yg mana segala puji hanya milikNYa...Selawat dan salam keatas junjugan besar nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan tabi'-tabi'in..Moga kita mendapat syafaat daripada Baginda SAW di akhirat nanti..amin..

Bacalah, sebutlah dengan nama Tuhan yg menciptakan segala kejadian di dunia...

Tidak perlu dinyatakan lagi kepentingan membaca. Kita semua sudah tahu jawapannya. Tiada seorang pun manusia yg pintar hari ini kerana mereka malas membaca. Semua manusia yg pintar hari ini adalah manusia yg rajin membaca. Setuju tak? Setuju je lah..memang kenyataan pun..kan?

Jika ingin menjadi umat yg berjaya, kita mesti menjadikan amalan membaca sbg amalan hidup kita sehari-hari. Bawalah bahan bacaan ke mana sahaja kita pergi. Isilah masa yg terluang dengan membaca walaupun satu ayat atau satu perenggan.

Dengan kemajuan teknologi maklumat masa kini, kita bukan hanya boleh membaca dengan buku tapi dengan hanya sekali klik, kita boleh mendapatkan pelbagai bahan di internet. Baca, baca dan bacalah walaupun hanya satu artikel sehari. Syabas kepada anda yg sedang membaca entri ini. Moga anda mendapat manfaat darinya.

Jom sambung baca lagi...

Persepsi masyarakat hari ini yg menganggap membaca hanya untuk mereka yg masih di bangku sekolah ataupun di universiti sahaja perlu di ubah!. Berapa banyak pun kempen kesedaran membaca yg dijalankan, ia takkan dapat mencapai matlamat melahirkan 'masyarakat pembaca' jika masih ada masyarakat yg memandang isu 'membaca' ini sbg isu remeh serta tidak mendatangkan apa2 hasil.

"Buku adalah pintu untuk saya masuk ke dunia lain, dunia yang saya tidak tahu dan saya amat sedih melihat bangsa saya yang suka membeli kebodohan daripada membeli kepandaian (buku)"
ujar Datuk A. Samad Ismail dalam sebuah rancangan televisyen.

Membaca dan menuntut ilmu adalah ibadah yg dituntut oleh Allah dan bila Allah menuntut umatNYa melakukan sesuatu perkara, pasti ada sebab dan hikmah tertentu. Semua manusia yg lahir ke dunia ini, tidak tahu apa2 pun. Perkara pertama yg manusia tahu ketika dia dilahirkan ialah 'dia tidak tahu apa-apa'.

Manusia akan tahu sesuatu perkara bila dia menerima ilmu dan salah satu cara yg paling afdal untuk menerima ilmu adalah membaca. Allah menurunkan Al-Quran kepada umatNYa bukan untuk disimpan atau dijadikan perhiasan mahupun tangkal. Allah menyuruh umatNya membaca dan mengamalkan ilmu yg terkandung dalam Al-Quran itu.

Marilah kita sama2 menyeru diri sendiri dan sahabat2 lain agar mengamalkan budaya membaca ini tidak kira muda, tua, miskin atau kaya walau dimana pun kita berada.

Ingatlah! perintah Allah yg pertama pada kita ialah MEMBACA dan matlamat kita ialah memenuhi kehendak Allah, demi mencapai redha dan rahmatNya. Oleh itu, laksanakanlah perintah Allah yg pertama ini.


p/s: Bacalah apa2 bahan bacaan sekalipun, tapi pastikan bahan bacaan itu mendatangkan manfaat dan amalkanlah segala ilmu yg diperolehi dari pembacaan tersebut.

Nasihat Luqman al-Hakim kepada anaknya:
Hai anakku, Bukanlah suatu kebaikan namanya bila mana dirimu selalu mencari ilmu tetapi dirimu tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah seperti seorang yg mencari kayu bakar, setelah banyak terkumpul maka ia tidak kuat memikulnya padahal ia masih menambahkannya.

Renung-renungkanlah dan sila ambil tindakan sewajarnya...Bak kata orang, yang baik jangan tangguh-tangguh...Betul tak? Fikir-fikirlah...!

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~