Friday, November 6, 2009

~ MenGaPa KiTa Takut MaTi? ~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah... pagi tadi dah selesai menjawab paper kedua tuk final exam. Imtihan lilmadah Lughatul Arabiyah. Lega sikit. Tapi lega sikit jela sebab ada yang lebih utama menanti. Paper Pengajian Islam 1 dan Pengajian Islam 2.

Entri kali ini ku ingin menyentuh berkenaan dengan kematian. Kematian adalah sesuatu yang pasti. Semua yang hidup pasti akan merasai mati. Namun, mati ini sangat ditakuti oleh kebanyakan manusia. Kenapa ya kita takut mati?

Diriwayatkan, pada suatu hari Khalifah Sulaiman Bin Malik ( Bani Abassiyah) telah pergi berjumpa Abu Hazim untuk mendapatkan nasihat. Walaupun ada ulamak yang di gajinya, tetapi dia tetap berusaha mendapatkan pendapat dan nasihat dari ulamak-ulamak bebas. Ikuti perbualan ringkas beliau:

Khalifah : Mengapa kita sangat-sangat takutkan mati?
Abu Hazim: Kamu membangunkan dunia kamu, tapi pada masa yang sama kamu merobohkan akhirat kamu.
Khalifah : Bagaimana keadaan mereka di akhirat nanti?
Abu Hazim : Bergantung pada orangnya. Bagi yang kenal dengan Allah dan ikhlas, mereka itu seperti anak tunggal kesayangan keluarga yang pulang ke pangkuan keluarganya setelah lama berpisah. Tetapi bagi yang bermasalah, mereka itu seperti hamba yang engkar dan lari dari tuannya, kemudian dapat di tangkap semula.

Di mana kita? adakah kita kenal Allah dengan sebenar-benar kenal dan boleh diibaratkan seperti anak tunggal kesayangan atau hamba yang engkar? yang lari dari tuannya?
Tepuk dada tanya diri..Jawab sendiri..Mari koreksi diri..

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~