Friday, May 22, 2009

~:: Hakikat cinta?

Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum...di sini ana ingin mengajak kalian berfikir dan mencari jalan atau uslub tuk menyelesaikan masalah yg sedang menular dalam kalangan remaja mutakhir ini...iaitu zaman yg penuh fitnah...atau dikenali sbg akhir zaman...perkongsian daripada kalian amat diperlukan dan didahului dgn ucapan syukran jazailan..

Pada 10 mei yang lepas, ana bersama2 ahli usrah ana (bukan famili tau) telah mengadakan sebuah program seharian bersama usrah di SG Sedim, Kedah...Alhamdulillah program tu banyak memberi kesan kepada ana, walaupun program tu hanya sehari saja..Antara yg menarik bg ana ialah, kami telah diberi tugasan dlm LDK dimana setiap kumpulan menerima satu drpd masalah ummah di akhir zaman ini.

Di sini, saya ingin berkongsi tugasan yg telah diberikan kepada kami...kerana pada pendapat sy tugasan ini adalah antara masalah ummah yg sedang hebat melanda remaja kini..HAKIKAT CINTA...Sesungguhnya, manusia tidak boleh lari dari cinta..kerana cinta adalah fitrah..semua orang ingin disayangi dan menyayangi bukan? Tapi apakah hakikat sebenar cinta?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Berikut adalah tugasan yg dimaksudkan...diharap kalian yg perihatin dapat menyumbangkan sedikit masa untuk sama2 berfikir dan mencari penyelesaian terbaik untuk tugasan ini...

Ali ada 6org rknnya iaitu Abu,Nabil, Adi, Muhammad, Ahmad dan Amin yg mempunyai personaliti yg berbeza-beza. berikut merupakan personaliti setiap rakannya:

1. Abu yg Ali knl dulu merupakan seorg yg cukup dikagumi dan merupakan org no 1 membnteras gejala bercouple..kini sering begayut di telefon dan ber'sms' spnjg masa.

2. Nabil pula mempunyai adik serta kakak angkt.dia juga mempunyai ramai kwn perempuan. Menurutnya, dia suka menasihati org dan dia suka berdakwah dgn cara berbls sms serta berckp melalui telefon. Ali perhatikan Nabil sering bertemu dgn adik serta kakak angktnya dgn alasan utk memberikan bhn2 ilmiah.

3. Adi pula sememangnya setia dgn pasangannya dan telah menjalinkn hubungn dgn kekasihnya tlh beberapa thun.mereka juga sering keluar bersama.

4. Muhammad pula hy berhubung dgn ahli keluarga bkl teman pilihannya.

5. Ahmad pula seorg yg sukar melihatnya memegang telefon. Dia sering kelihatan gigih mencari ilmu d internet. hanya kelihtn dia menyalin ilmu2 dr internet ke dlm hp nya.

6. Menurut Amin pula cinta itu lebih indah slps perkahwinan dan buat apa perlu bercinta jika blum mengetahui jodoh.

Ali sdg mencari-cari kebenaran dan hakikat cinta lalu dia telah membuat perbincgn dgn setiap rknnya untuk mendptkn pndgn mereka mengenai hakikat cinta.

1. Menurut Abu, cinta itu merupakn perkara biasa. Abu hanya terdiam apabila disoal mengenai sikapnya yg telah byk berubah.

2. Menurut Nabil cinta itu merupakan satu persoalan yg teknikal-hambar, mudah tertipu dgn tabiat akal, kdg2 berjln lncar, kdg2 membuat org tertekan.

3. Menurut Adi cinta itu buta. Walaupun pasangannya byk kelemhn yg dia x suka dan x puas ati tp dia begitu sygkn kekasihnya. Dia juga sering hanyut dgn perasaannya.

4. Menurut Muhammad pula dia tidak mahu berhubung dgn bakal teman hidupnya krn dia risau akan terjebak dgn perkara yg melalaikn walaupun hanya sms. oleh sbb itu dia lebih selesamenjadikn ahli keluarga sbg org tgh.dia juga sering memperbaiki dirinya krn dia yakin bkl teman hidupnya juga begitu. dia juga x lupa berdoa agr dia dipertemukn jodohnya dgn teman hidup pilihannya itu.

5. Menurut Ahmad pula dia sering cuba berusaha utk menjadi org yg soleh supaya bakal teman hidupnya juga seperti itu. dia juga berusaha berkongsi ilmu dgn memberi msg yg terkandung ilmu shj. mereka berbls sms berkisar ilmu shj. Niatnya hanya mahu mendidik bkl teman hidupnya krn Allah menyukai seorg lelaki yg mendidik bkl isterinya sebelum mengahwininya. dia tidak pernah bertemu dgn bkl teman hidupnya melainkn di rumah keluarga bakal pasangannya itu shj. Dia juga sentiasa berdoa agr disatukan dgn teman pilihannya itu.

6. Amin pula kelihatan x berminat utk menjalani hubungn dgn mana2 perempuan. Dia hanya menyerahkan jodohnya kpd kedua ibu bapanya krn dia berpendpt ibu bapanya lebih mengenalinya dan lebih tahu yg lebih baik utk dirinya.

setelah Ali berbincg dgn rkn2nya, dia berfikir sendirian. Dia tidak tahu siapakah org yg terbaik di antara rkn2nya dan berfikir bagaimanakah untk membantu rkn2nya yg telah hanyut.

Jadi, anda dikehendaki membantu Ali memilih siapakah yg terbaik di antara mereka dan sertakan alasan anda mengapa anda memeilih salah seorg rkn Ali tersebut.
Anda juga dikehendaki membantu Ali utk bntu rkn2nya yg lain utk kembali ke pangkal jln dlm apa juabentuk dgn penuh hikmah dan bijaksana.

~sekadar mahu berkongsi~
p/s: perkongsian kalian boleh disalurkan melalui komen..syukran..Barakallahu fikum =)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

2 comments:

  1. Salam..nak kongsi tentang artikel ni.
    Sangat menarik dan boleh dibawa kepada perbincangan.Boleh berkongsi ilmu serta membetulkan mana yang salah.
    Time kasih..

    P/S : teringin sangat nak bincang tentang ni.

    ReplyDelete
  2. wasalam...mmg niat ana post artikel ni coz nk share...perkongsian amat dialu-alukn..

    ReplyDelete

~WaRkaH Buat Kalian~