Saturday, August 8, 2009

~SeLamat BerMujaHadaH.~


Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...segala puji bagiMu ya Rabb.. Tempatku menyerah dan mengabdikan diri ini.. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, para sahabat, ahli keluarga dan tabi'-tabi'in semuanya...

Hari ni baru dapat result sem lepas.. Ya Allah, agak terkejut tengok result aku.. Menurun.. Ya, resultku untuk sem 2 menurun...Turun 0.07 pulak tu... Namun, syukur tetap kupanjatkan padaNYa...resultku masih dapat "Anugerah Dekan"...Alhamdulillah..

Sedih rasa hati... sungguh ku tak menjagkakannya..

Hmmm, entahlah...usahaku tidak mencukupi agaknya..mungkin Allah nak uji... Yalah, kadang2 kalo asyik berada diatas pun susah jugak. Takut lupa diri. Mungkin Allah mahu aku perbanyakkan lagi usahaku...

"Orang yang cemerlang menjadi cemerlang kerana mereka mendapat hikmah dan kebijaksanaan daripada kegagalan mereka"

Ya..aku akuinya.. , memang benar orang yang cemerlang sebenarnya banyak belajar dari kegagalan mereka... Menggunakan kegagalan mereka sebagai pembakar semangat untuk bangkit dan mencipta kejayaan.

Sejarah hidupku membuktikannya...

Meh nak cerita buat jadi pengajaran...Baca jgn tak baca..InsyaAllah ada sesuatu buat jadi pengajaran dan tauladan buat kalian...(^_^)

Sebenarnya, aku hanya sekolah kebangsaan setahun setengah je.. Ya setahun setengah je..Kenapa? Tak percaya...? Ya.. aku hanya sekolah kebangsaan setahun setengah je.. Tapi sekolah agama aku masuk dari darjah satu la...

Dulu penah kuberitahu beberapa orang sahabatku di SAMER ( Sekolah Agama Menengah Rawang) megenai hal ini, mereka juga tidak percaya. Eh, bukan tak percaya, tapi cam susah nak terima. Kenapa? sebab aku adalah dalam kalangan pelajar cemerlang di SAMER...

Hmmm, masih segar dalam ingatanku... Aku mula masuk Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang (SKHK) pada pertengahan bulan April tahun 2001, masa tu aku dalam darjah 5. Bayangkanlah, dah darjah 5 aku rasa seperti baru nk masuk darjah 1. Nasib baik aku da pandai baca masa tu, kalau tak, tak tahulah...

Nak tau tak? aku masuk sekolah lebih kurang sebulan pastu ada exam pertengahan tahun. Masa tu kan... tuk subjek Math, Ya Allah..bayangkanlah tambah tolak darab bahagi pecahan tu aku memang tak reti...rasa diri ni jahil sangat masa tu.. Cikgu aku masa tu adalah Penolong HEM, dia baik sangat, dia kate ngn aku...: "kamu buat pelan2, buat satu2, insyaAllah kamu boleh buat" Dia ajarkan aku buat ikut cara lambat... maksudku, dia tidak benarkan aku conggak..kan Math leh conggak..tapi dia ajar aku satu2...yela..orang tak tahu menahu sal pecahan pun masa tu..Tapi aku minat sangat Math...

Yang tu Math, meh nak cite sal BI pulak.. BI aku? lagilah... hancur! Yang aku tahu: I, You, yes, no dan beberapa perkataan lain. Cikgu BI aku pulak masa darjah 5 tu punya lah garang.. memang takut la ngn dia..

Tuk subjek lain, ok lah.. bolehla sikit2.. tapi semuanya aku harus belajar dari bawah..

Bila dah abih exam midyear.. Maka dapatlah result.. Aku lulus semua kecuali 2 subjek. Ya, subjek apalagi, BI and Math. Dapat nombor 20 dari 30 berapa ntah dalam kelas tu (lupa plak..hee)... Sedih sangat masa tu.. Rasa teruk sangatlah result aku..

Yelah, cm ne lah nak lulus Math kalo pecahan pun masih merangkak-rangkak. Cam ne lah nak lulus BI kalo soalan pun tak faham? Huh... Terukkan? Tapi, ada seorang sahabat aku ni, dialah yang memberi semangat tuk aku masa tu. Nak tau dia kate ape? Dia kate macam ni : "Takpelah wak.. oklah tu dapat no 20, daripada kawan2 yg dapat no 20 keatas tu..Dorang belajar dari darjah 1 lagi tapi dapat teruk lagi berbanding awak, tapi awak...kira ok lah, baru masuk sekolah da dapat tinggi skt dari dorang tu." Berbungalah sikit hati ni.. lapanglah sikit sebab rasa diri tak lah teruk sangat...

Lepas tu kan, apa jadi? tak kan nak biar je diri ni tak reti Math n BI? Dah la tahun depan tu nak UPSR.. Hmm, patu aku terpaksalah pergi tusyen..walaupun abahku bukanlah org yang senang. Namun, demi kejayaanku dan masa depanku, abahku usahakan juga... Peluang ni, aku gunakan sepenuhnya. Selain tu, Cikgu2 sekolah dan rakan2 memang banyak membantuku. Mak dan abah pula tidak pernah berhenti dari menyuntik semangatku.

Akhirnya...nak pendekkan cite... Tuk exam akhir tahun, jangan terkejut pulak.. Aku dapat no... jeng, jeng, jeng... Aku dapat no 3 dalam kelas tu...lepas tu, apa yang lebih mengejutkan ialah aku dapat 'A' dalam subjek Math.. Alhamdulillah, bi iznillah dan sokongan dan doa dari semua disamping usaha2 ku akhirnya aku berjaya menggondol top three kelas tu.

Lepas tu, aku dapat masuk kelas first tuk darjah 6. Masa darjah 6 aku memang belajar bersungguh-sungguh.. Berkat doa dan sokongan ibubapa, guru2 serta rakan2 dan izinNYa, alhamdulillah..aku dapat 4A 1B dalam UPSR. 1B tu apalagi..BI le...hee da rezki kan...Tuk sekolah agama pulak alhamdulillah PSRA aku dapat 91.2% (mumtaz). Dan akhirnya...aku berjaya menjejakkan kami ke SAMER...

Di SAMER.... aku buktikan bahawa aku Boleh! Bila nak exam je, kata2 abah sebelum aku masuk SAMER akan terngiang-ngiang ditelinga dan berlegar-legar difikiranku. Abah Kate: " Along, belajar rajin2 tau.. Alongkan anak sulong, Along kena jadi contoh tuk adik2" Pesanan yg biasa2 saja tapi bagiku pesanan ini punya suatu nilai yg tinggi...

Ya...Itulah pembakar semangatku.. Berbekalkan usaha, doa dan tawakkal padaNYA, Alhamdulillah setiap tahun aku akan naik pentas pada Hari Anugerah Cemerlang (HAC) di SAMER...

Sehinggalah kini...aku berada di sini...Berjaya menjejakkan kaki di sini...

Ya, kini aku terus dan terus akan meneruskan perjuanganku, jihadku di sini.. Di IPGM Kampus Tuanku Bainun ini. Perjalananku masih panjang...Masakan aku mahu mengalah dan berputus asa? Tidak sama sekali...!

Maka..Ayuhlah! bangunlah wahai diri..Berusahalah...Berjuanglah...
InsyaAllah, ada sinar kejayaan buatmu...Amin..

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~