Tuesday, June 30, 2009

* Guru Oh Guru *

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji dan syukur bagiMU ya Rabb..yg mengurniakan segala nikmatMU pada diri ini. Selawat dan salam buat Rasul junjungan dan sahabat serta ahli keluarga baginda.

Alhamdulillah..akhirnya ana berkesempatan juga untuk mengabadikan kenangan sambutan HARI GURU peringat IPGM Kampus Tuanku Bainun thun 2009 di blog ana ini..Sambutan Hari Guru ini telah diadakan semalam iaitu pada hari Isnin (29/06/09) bersamaan dengan 6 Rejab 1430.

Walaupun sambutan Hari Guru ni telah terlewat selama sebulan lebih, namun bahang kemeriahannya diarasakan seolah-olah ia disambut pada tanggal 16 Mei...

Sesungguhnya Hari Guru adalah amat bermakna buat kita semua.. Ana yakin setiap dari kalian pasti menunggu2 ketibaan Hari Guru pada setiap tahun bukan? Ya, Hari yg bermakna buat semua bukan hanya kepada yg bergelar pendidik tetapi semestinya ditunggu dan ditunggu juga oleh yg bergelar murid, pelajar mahupun mahasiswa. Kerana ia adalah untuk meraikan guru2 yg pernah mendidik kita.

Bagi kami yg akan bergelar pendidik pula, Hari Guru merupakan antara hari terpenting dalam diari hidup masing2. Namun, pada kami setiap hari merupakan hari guru...

Teringat masa ana tunggu keputusan SPM dulu, buat pengetahuan kalian..ana pernah bergelar seorang Guru.. walaupun seketika cuma. Alhamdulillah, ana sempat mengajar di Taski Sekolah KAFA Integrasi Al-Ridzuan selama 6 Bulan, iaitu sebelum ana menjejakkan kaki ke IPGM Kampus Tuanku Bainun.

Pada tanggal 16 Mei 2008, waktu tu ana masuk kelas seawal 8.OO pagi, ana jejak je kaki dalam kelas, beberapa orang daripada anak murid ana yg comel2 tu berlari mendapatkan ana untuk memberikan ana hadiah sambil masing2 mengucapkan "Selamat Hari Guru Cikgu". Tika itu, rasa terharu menyelubungi hati ini..tak tahu nk gmbarkan macam mana perasaan ana masa tu. Yang pasti..itulah hari terindah buat ana selama ana mengajar di sana. Bukan kerana ana mendpat hadiah, tp kerana berasa sungguh dihargai tika itu. Hmmm, Cikgu sayang dan amat merindui kalian...Moga membesar sebagai insan yg kamil..amin..

Kembali ke Sambutan Hari Guru Peringkat IPGM Kampus Tuanku Bainun..Seawal 7.30 kami semua Guru Pelatih telah diminta berhimpun di Astaka Waja. Program telah bermula pada pukul 8.00 pagi dan telah dirasmikan oleh Pengarah IPGM Kampus Tuanku Bainun sendiri iaitu Puan Hajah Rohani Bt Ismail.

Antara ucapan beliau yang amat berkesan di hati ana ialah, kata2 penutup dari beliau "Buat anak2ku, Berbanggalah dan berbahagialah kerana bakal bergelar seorang guru. Selamat Hari Guru." Subhanallah wal hamdulillah, sesungguhnya ana memang sgt bersyukur di tempatkan di sini. Kerana memang dari kecil ana bercita-cita menjadi warga pendidik. Ana mahu menjadi arkitek bangsa.

Jika seorang arkitek produknya adalah bangunan, Jika seorang chef produknya adalah makanan, Jika seorang seniman produknya adalah lagu@lakonan, Jika seorang penulis produknya adalah buku..Akan tetapi, seorang pendidik yg bergelar guru, cikgu, ustaz, ustazah, pensyarah dan yg seumpamanya produk mereka adalah manusia. Ya Allah besar tanggungjawabku nanti. Semoga dipermudahkan jalan dalam merialisasikannya dan memberikan khidmat terbaik Ya Rabb..amin...

Ana sambung lagi tentang perjalanan sambutan tersebut, Selepas ucapan perasmian, kami telah mengadakan sukaneka dan dipertandingan mengikut jabatan2 yg ada di IPGM Kampus Tuanku Bainun. Jabatan ana iaitu Jabatan Pengajian Islam & Moral (JAPIM) juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil bahagian. Peserta adalah terdiri daripada 10 org wakil daripada setiap jabatan. 10 orang peserta tersebut adalah gabungan antara guru pelatih dan juga pensyarah.

Berikut adalah antara beberapa acara yg dipertandingkan:

baling gelung...Ustaz Subki tidak ketinggalan ( amboi, satu set baju biru nampak) sangat bersemangatla baba (pangilan manja beliau)

Acara sepak bola, ah lelaki memang teror sepak menyipak ni bukan?antara sukan yg sinonim dengan mereka yg bergelar rijal..


Tu dia...Ustaz Harun yg merupakan Ketua Jabatan (JAPIM) tidak ketinggalan turut bermain..main bola jaring pulak tu..mabruk la ustaz..orang lain juga sgt bersemangat masing2 memberikan sokongan yg padu...


Acara apa plak ni? ha...ni la acara antara yg agak susah...acara memancing..eh? pancing apa? pancing botoi laaaa....


hmmm, eh, ustaz tlg wat pe 2? ni la acara yg paling menarik iaitu ambil gula2 menggunakan chopstick..banyak yg kecundang tu...xpa2 go back & practise more..practise make perfect (^_^)

Usai sahaja sukaneka, kami diberi waktu rehat dan dikehendaki berkumpul di Dewan Aminuddin Baki pada pukul 11.15 pagi untuk acara penutup yg bertemakn RETRO..

Ringkasnya banyak persembahan yg disajikan oleh pihak penganjur (Jabatan Perwakilan Pelajar @JPP). Antaranya ialah:-
*koir (persembahan drpd kumpulan koir IPGM Kampus Tuanku Bainun)
* Sketsa (persembahan drpd Ahli Silat Gayung)
*Nasyid (persembahan drpd Sautul Mu'alim)
*Bahasa Bermadah (persembahan guru pelatih DEAKIN)
*Sajak Integrasi ( persembahan gabungan 3 kaum)
* Nyanyian lagu band
* Persembahan instrumen ( persembahan dr Pensyarah)
* Nyanyian lagu bertemakn retro ( persembahan pensyarah: Encik Adznan & Encik Shahidan)

Majlis disempurnakan dengan penyampaian hadiah untuk beberapa anugerah khas, pemenang sukaneka dan penyampaian hadiah drpd wakil2 ketua kumpulan (KK) kepada tutor masing2..

Inilah sambutan Hari Guru yg pertama buatku disini sebagai guru pelatih warga IPGM Kampus Tuanku Bainun. Disebalik mesej yg cuba disampaikan, iaitu penghargaan buat semua yg bergelar guru dan bakal bergelar guru...Sesunggunya sambutan ni banyak meninggalkan kenangan yg indah...Akanku pahat dalam ingatan dan sanubariku..

Malamnya pula, usai solat Maghrib kami telah mengadakan bacaan tahlil sempena sambutan Hari Guru..Mendoakan semua yg bergelar guru yg telah pergi meniggalkan kita..Semoga mereka tergolong bersama-sama mereka yg soleh & solehah hendaknya..amin..

Duhai Guru, Jasa kalian tidak dapat kubalas walau dengan apa sekalipun...Terima kasih wahai guruku..


No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~