Tuesday, April 27, 2010

~ JadiLaH SeperTi CerMiN ~


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah...Kejohanan Olahraga Tahunan (KOT) Peringkat IPG Kampus Tuanku Bainun telah berlangsung dengan jayanya pada pagi tadi. Walaupun cuaca yang sekejap panas, mendung dan tetiba hujan, namun para guru pelatih tetap bersemangat menjayakan KOT tersebut. Alhamdulillah... Itulah dia semangat bakal-bakal guru yang bakal mewarnai dunia pendidikan kelak.

Pagi tadi pelbagai ragam manusia ku lihat...

Kata Nabi Muhammad SAW, “Seorang yang beriman itu adalah cermin kepada saudaranya.” Kata-kata yang ringkas tetapi memberi makna mendalam. Nabi Muhammad hanya mengibaratkan seorang muslim kepada muslim yang lain dengan objek cermin. Mesti ada sebab-sebabnya bukan?

Hmmm, ciri paling umum sesuatu cermin adalah pantulan (reflection). Apabila kita berdiri di hadapan cermin, akan wujud imej kita di cermin tersebut. Betul tak? hee Itulah yang dipanggil sebagai pantulan. Sifat pantulan inilah yang perlu ada bagi setiap orang muslim, tidak kira guru, jurujual, doktor, peguam dan lain-lain lagi.

Dan kita perhatikan pula bagaimana cermin bertugas dalam memberi pantulan (reflection) yang perlu kita tiru dan contohi:

1. Senyap - Cermin memberi reflection tanpa berkata apa-apa. Begitulah juga kita, untuk menegur, perlulah menegur secara hikmah, baik bukannya dengan cara memaki hamun, mengata, mengumpat dan sebagainya. Jika ada yang mencaci atau menjela gerak kerja dakwah kita atau teguran kita, jangan terlalu cepat melatah sahabat-sahabat...ketahuilah, sesungguhnya itulah sunnah orang berjuang...tidak lekang dek cacian dan makian...bersabarlah..La takhaf wala tahzan. Inallaha Ma'ana...!

2. Sepanjang masa – Cermin memberi reflection sepanjang masa, tidak kiralah bila-bila masa kita ke cermin tersebut, pasti cermin tersebut akan menjalankan tugasnya. Dari pagi sampailah ke pagi esoknya. 24 jam. Begitulah juga dengan kita, perlu memberi imej diri yang baik 24 jam. Dari bangun tidur hinggalah tidur semula. Bukan sejam dua sehari. Bukan sekali seminggu, mahupun dua kali sebulan. Jadilah muslim yang baik 24 jam!

3. Tidak lupa tugas - Jika kita memecahkan cermin, kita masih boleh nampak diri kita pada serpihan-serpihan cermin itu kerana perlu diingat reflection cermin sepanjang masa. Signifikannya biar dimaki hamun, dizalimi, atau dalam keadaan susah kita tetap perlu menunjukkan imej muslim yang baik. Lihatlah dan contohilah Rasulullah SAW, tatkala dicaci dan dihina dalam menyampaikan dakwah beliau tidak pernah menunjukkan sifat yang buruk bahkan tampil dengan qudwah hasanah setiap masa dan ketika sepanjang hayat baginda...

4. Tidak mengungkit - Keburukan yang terserlah hanya diberitahu semasa kita berhadapan dengan cermin. Cermin tidak akan menyimpan imej-imej buruk tersebut selepas kita beredar dari cermin tersebut. Begitulah juga dengan kita, setelah memberi teguran kepada saudara kita, haruslah kita cuba melupakan keburukan mereka. Jangan dicaci atau dihina mereka kerana mungkin mereka tidak sengaja. Sama seperti kita kadang kita tidak sengaja terpakai tudung terbaliklah, baju terbaliklah, songkok senget sikitlah dan cerminlah yang 'menegur' kita. Begitulah juga kita. Pimpinlah tangan-tangan mereka kembali menuju jalan yang diredhaiNYa...

Permata: Hmmm... mampukah kita menjadi seperti cermin?

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~