Wednesday, October 14, 2009

~KuKuHkan ImaN~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....

Alhamdulillah...masih bersama-sama kalian di muka bumi ini...Pertamanya nak ucap jutaan terima kasih dan penghargaan kerana masih sudi ziarah blog ni dan masih setia membaca coretan demi coretan diri ini.

Hmmm...semalam ana dok kemas2 segala macam dokumen yang ada. Tiba-tiba ternampak sebuah teks pidato yang da hampir koyak. Teks pidato masa ana darjah 5 dulu. hee Tak sangka ada lagi simpan. So sekarang, ana nak abadikan teks pidato ana ni dalam blog ni. InsyaAllah moga kita sama2 mendapat manfaat darinya. Amin ya Rabbal Alamin..

MENGUKUHKAN IMAN MENERUSI AMALAN

Ma'asyiral muslimin wal muslimat rahimakumullah...
Sebagaimana yg kita ketahui bahawa salah satu nikmat Allah yg paling besar dikurniakan kepada kita ialah nikmat iman dan islam. Kedua-dua nikmat yang besar ini hendaklah kita jaga dan pelihara dengan baik sepanjang hayat kita. Iman dan islam tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan seseorang muslim walau dalam keadaan apa sekalipun kerana iman dan islam umpama nyawa dan tubuh, jadi tidak akan hidup sesuatu tubuh tanpa nyawa.

Kawanku senasib seperjuangan...
Kita dapat lihat dan saksikan apa yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini di mana ada yang mengaku beragama islam tapi tingkah lakunya amat bertentangan dengan apa yang diajarkan oleh agama. Kalau agama menyuruh kita membuat kebaikan dengan banyak bersedekah misalnya, tapi kita lebih banyak membuang rezeki yg Allah bagi kepada sesuatu yg membawa kita ke neraka seperti membeli nombor ekor, membeli minuman keras dan banyak lagi perkara maksiat. Ini semua adalah disebabkan oleh iman yang tipis dan hanya islam pada nama saja.

Hadirin yang berbahagia...
Iman boleh diumpakan seperti buah durian dimana kita ketahui bahawa durian kalau kita sorok dimanapun baunya akan menusuk ke aroma begitulah iman, walau dimanapun kita berada kalau kita beriman, kita akan dapat melaksanakan perintah Allah SWT. Tapi kita yang mengaku "islam agamaku" masih tenang2 saja apabila mendengar azan berkumandang padahal azan merupakan panggilan untuk menunaikan solat tapi kita lebih pentingkan hal2 yg tidak berfaedah seperti menonton tv, berborak dan sebagainya.

Saudara-saudaraku sekalian...
Oleh itu, marilah kita sama2 menginsafkan diri kita dengan merubah pendirian kita dan kembali kepada ajaran agama islam dengan mematuhi perintah Allah dan membuat amalan atau kerja yang dapat membantu mengukuhkan iman kita. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang2 yang beriman, jika kamu menolong menegakkan agama Allah, nescaya Allah akan menolong kamu dan menetapkan hati dan pendirian kamu."

Kawanku yang berbahagia...
Pintu taubat masih terbentang luas untuk kita, rebutlah peluang yang ada seberapa banyak yang boleh selagi hayat dikandung badan,selagi segala kurniaan Allah masih ada pada kita terutamanya nikmat iman dan islam. Kukuhkanlah iman kita dengan sesuatu yang berguna untuk diri dan selamatkan lah diri kita dari maksiat yang berpanjangan dari maksiat zahir dan batin.

Demikianlah yang dapat saya sampaikan, mohon maaf atas segala kekurangan, terima kasih atas perhatian...Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

p/s: Cuba kalian baca dengan nada pidato..hee teringat masa darjah 5 berpidato. Dapat naib johan pulak tu..hee (^_^)

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~