Sunday, November 1, 2009

~ Masa, mEnGaPa DiPeRSia? ~


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Bersyukur kita kepada Pemilik sekalian alam ini. Dengan rahmat, inayah dan belas ihsanNYa kita masih disini, masih menghirup udara kurniaanNYa, masih menikmati nikmat iman dan islam...Selawat dan salam buat Rasulullah SAW, para sahabat, ahli keluarga baginda dan para tabi'-tabi'in semuanya...

Saban hari masa berlalu, berlalu dan berlalu pergi...Namun, adakah kita memanfaatkan seluruh masa itu dengan sebaiknya? atau adakah kita sering leka dan alpa kemudian terus membiarkan ia berlalu pergi begitu sahaja? Padahal kita masing2 sedar bahwa masa itu amat berharga. Kita juga tahu masa yang sudah berlalu itu tidak akan dan tidak mungkin sama sekali dapat kembali. Jadi mengapa masa itu dipersia?

Bukankah Allah telah bersumpah demi masa?

Fiman Allah: Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran. ( Surah Al-'Asr )

Nah, sudah termaktub bukan? Sudah jelas, terang lagi bersuluh bahawa kita manusia ini dalam kerugian melainkan mereka yang telah dinyatakan dalam surah Al-'Asr itu. Jadi, apakah kita mahu menjadi manusia yang berada dalam kerugian? manusia yang muflis? manusia yang bankrap?

Adakalanya kita merasa sangat sibuk. Adakalanya kita merasa masa 24 jam dalam sehari itu tidak cukup. Adakalanya kita merasa masa berlalu dengan amat pantas. Namun, adakah masa itu digunakan sebaiknya?

Ayuh kita hisab diri semula...!
Berapa jam yang telah dikhususkan buat Allah?
Berapa jam pula untuk menegakkan agama Allah?
Berapa jam yang diperuntukkan untuk Jihad Fi Sabilillah?
Berapa jam untuk keluarga tersayang?
Berapa jam buat sahabat seperjuangan?
Berapa jam buat saudara seaqidah?
Berapa jam buat memperbaiki diri dan membantu diri sendiri?


Ayuh, bangkit dan keluarlah dari kelekaan dan keselesaanmu itu!

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~