Sunday, November 8, 2009

~ Kita punYa AmaNaH ~


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah... Pertama dan selamanya marilah kita panjatkan puji dan syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah dan kurniaNya kita masih berpijak di bumi yang fana ini di bawah naungan nikmat iman dan islam kurniaanNya. Selawat dan salam buat Rasul junjugan yang mulia, para sahabat. ahli keluarga baginda dan para tabi'-tabi'in semuanya.

Sebenarnya tak tahu nak post entri ape tuk hari ni. Tapi, timbul rasa bersalah dalam diri jika sehari tidak ada apa-apa yang boleh dikongsi bersama di laman ini. Hmmm, sebenarnya ku cuba untuk istiqamah mengupdate blog ni. Namun, ku tahu untuk istiqamah bukanlah perkara yang mudah. Terlalu banyak mehnah yang harus ku tempuhi. Argh, kadang-kadang itu semua hanya alasan semata-mata. Bak kata pepatah, hendak seribu daya tak nak seribu dalih, ye dak?

InsyaAllah akan ku cuba untuk istiqamah. Bukan untuk siapa-siapa, tapi untuk pentarbiyahan diri ku sendiri. Ku ingin menjadi sebaik-baik manusia. Ya, sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada orang lain. Tika menyeru teman-teman dan sahabat handai kepada kebaikan, secara tak langsung ia adalah peringatan untuk diriku sendiri.

Islah nafsak wad'u ghairak! ( perbaiki dirimu dan ajaklah orang lain! ) sebaris ayat yg inilah yang selalu memberi ku semangat untuk terus menulis di sini. Ku tahu diri ini banyak kelemahan, tapi aku tidak mahu menjadi seperti orang yang ingin lari dari amanah dan taklif yang telah Allah berikan.

Ku sering mendengar keluhan-keluhan seperti:
" Alaa, aku bukannya baik sangat, tak layak nak tegur orang, tak layak nak nasihat orang."
" Hmmm, aku ni sape nak ajak orang wat baik, diri sendiri pun teruk lagi.."
" Kau tak pelah bakal ustazah, belajar agama, dari sekolah agama, tapi aku tak"
"Entahlah, rasa diri ni tak layak nak wat kerja-kerja dakwah"

Teman-teman dan sahabat seperjuangan... Sampai bila-bila pun kita tak kan sempurna. Sampai bila-bila pun ilmu kita takkan cukup. Sampai bila-bila pun kita takkan berasa diri kita da cukup baik. Sampai bila-bila pun kita tak kan rasa layak. Tapi soal kita ni baik ke tak baik ke, pandai tak pandai ke, layak tak layak ke, sepatutnya tak timbul! Kita sepatutnya sedar kita semua punya amanah itu; Amar ma'aruf nahi mungkar. Harus diingat, Bukan hanya mereka yang belajar ilmu agama sahaja yang wajib melaksanakan amanah itu!

Apa sumbangan kita untuk Islam selama kita hidup di dunia ini? Apa yang telah kita lakukan untuk memastikan Islam terus gemilang? Apa khidmat yang telah kita curahkan buat agama tercinta? Ya Allah, ,mampukah kita nak jawab dihadapanNya kelak andai di tanya sedemikian?

Akhir kalam.. Teruskan berjuang! Walau banyak yang perlu ditempuh, namun ingatlah perjuangan baginda harus diteruskan. Kitalah yang wajib meneruskan perjuangan baginda. Walau apa cara sekalipun. Islam wajib di jaga, Islam wajib dijulang.

Permata: Ayuh wajibkan diri berkhidmat demi ISLAM...!

No comments:

Post a Comment

~WaRkaH Buat Kalian~